Néhány felvillanó kép a múltból…
Az ARCUS Énekegyüttest 1995-ben alapítottam. Tagjai a Kecskeméti Tanítóképző Főiskola és jogutódai óvó- és tanítószakos hallgatói voltak. Az énekegyüttes összetétele a természetes hallgatói fluktuáció miatt folyamatosan változott. Ez itt az első felállásunk.

A meghívásos külföldi koncertek mellett az ARCUS Énekegyüttes kapott néhány igen megtisztelő hazai felkérést is, például kortárs magyar szerzők szerzői estjére, a Tavaszi Fesztivál egyik programjára – a National Geographic kiállításának megnyitójára, vagy éppen filharmóniai koncerteken való szereplésekre.



Az Országos Házimuzsikáló Nap fesztiválversenyét 2002-ben találtam ki, s valósítottuk meg sok éven át a Kecskeméti Főiskola Pedagógusképző Karán, majd a jogutódok intézményi keretében, 2019-ig. Neves zsűritagok: Kodály-díjas, Liszt-díjas két magyar, valamint egy luxemburgi zenész professzor voltak az ítészek. Az ARCUS Énekegyüttessel itt éppen mikro-felállásban éneklünk Poulenc kórusműveket. Az ARCUS jelentései: ív, boltív, szivárvány – ez utóbbi jelentését fellépéseink hagyományos színű mappái reprezentálják.

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat Kecskeméten számos karitatív programot szervezett. Az operagálák is effélék voltak, melyeken a Nemesszeghy Márta Vegyeskarral is, meg az ARCUS Énekegyüttessel is részt vettünk. Itt éppen a Máltai Szeretetszolgálat szokásos jótékonysági koncertjének egyikén, a „Szabadság, szerelem” című operagálán erősítjük az itáliai/olasz nép ’hangját’..

Kecskeméten a Nők a Nemzet Jövőjéért Egyesület számos karitatív és egyéb kulturális programot szervezett, köztük afféle múltidézőket is, melyeken a Nemesszeghy Márta Vegyeskarral vettünk részt. Két ilyen esemény ötletgazdája is Rátkai Erzsébet Ferenczy Noémi-díjas jelmeztervező, a MMA levelező tagja volt.



A Nemesszeghy Márta Vegyeskarral voltak saját karitatív kezdeményezéseink is. Számos alkalommal énekeltünk a Bács-Kiskun Megyei Kórház Onkoradiológiai Központjában. 2017-ben a ’Kodály-Kestenberg Konferencia’ záró programjaként szerveztünk jótékonysági koncertet a Nagytemplom felújításáért. Az előtte lévő év novemberében, pedig, a szeptemberben leégett székelyföldi atyhai templom újjáépítéséért szerveztünk hangversenyt Kecskeméten, az Evangélikus Templomban. Innen van az a kép is, amin a Kodály Iskolából kollegaként megismert Révész Lászlóval konzultálunk. A mindenki által szeretett és tisztelt orgonaművésszel nagyon sokat dolgoztunk együtt, s ez mindig nagy örömmel töltött el.


A ’KEFO hangja’ a Kecskeméti Főiskolán többször is megrendezett könnyűzenei előadói verseny volt. Jó volt látni, ahogyan a komolyzenei tanulmányaikban valóban kiemelkedő tehetségű hallgatóink hitelesen mozognak az úgynevezett könnyűzene területén is. A felső képen – mintegy ráadásként – éppen négyen örömzenélnek; a bal szélen egy ének műveltségterületes hallgatómmal, a másik oldalon egy finn lánnyal, aki ERASMUS-os hallgatóként egy évig tanult nálam, a ’Kodály and the Contemporary Hungarian Music Education’ kurzusegyüttesemen. E számos, angol nyelvű zenei kurzust tartalmazó képzést valamikor 2004 környékén vezettem be. A második fotón a jegyeket természetesen kitakartam. Ebben a félévben elsöprő aránnyal voltak itt Írországból: a tíz külföldiből kilenc a Dublin University-ről érkezett. A tizedik; Albert pedig (aki egyébként a Házimuzsikáló Nap országos fesztiválversenyén fantasztikus gitározásáért Nívódíjat kapott), a Barcelona Universityről.
Kodály_and_the_ Contemporary_Hungarian_ Music_Education

A karitatív célt szolgáló Ifjú Múzsák Fesztivált 2000-ben találtam ki, s valósítottuk meg többször is, legutoljára 2017-ben. Hangversenyprogramja mindig valamely templomban került megrendezésre. A fesztiválok komplex művészeti rendezvénysorozatok voltak, melyek elsősorban a jótékonysági koncertek és a képzőművészeti aukciók bevételeivel különböző jótékonysági célokat szolgáltak, mégpedig hallgatóink és oktatóink részvételével, kiegészítve erdélyi vendégfellépőkkel, illetve az erre a fesztiválra érkező osztrák és német partnerintézmények hallgatóival és oktatóival.

Britten: Festival Te Deum-ja, csakúgy, mint tőle a Rejoice in the Lamb, vagy éppen Schubert: Mirjams Siegesgesang – nem könnyű művek. Az óvó- és tanítóképzőseimmel, valamint a zenei képzésünk kedvéért idelátogató jónéhány külföldi hallgatómmal együttműködő Nemesszeghy Márta Vegyeskarral ezeket is elő tudtuk adni. A ’Nagypénteki Hangverseny’ kitüntetett részvevője volt a Metropolitan Opera, a Wiener StaatsOper, a Royal Opera House énekese; Vizin Viktória, akinek a Kodály Iskola felső tagozatában én voltam az énektanára.



A számos külföldi partnerintézmény közül a leghosszabb ideig tartó kapcsolatom a Pädagogische Hochschule Freiburggal és a Kirchliche Pädagogische Hochschule Wien/Krems-szel volt/van. Az utóbbi intézmény, illetve a fotó kapcsán: Intenzív zenei projektek keretében jó néhányszor tartottam zenepedagógiai előadásokat és karvezetésórákat Zeillernben, a kastélyszállóban az osztrák hallgatóknak. Tehetségesek, nyitottak és érdeklődők voltak.

Dr. Kálmán Lajos tiszteletére készítettem ezt a könyvet – írásaival, kottákkal és hangfelvételekkel felidézve nagyrabecsült, kiváló, sokoldalú volt kollégámat.

A Praeceptor Hungariae – Magyarország tanítója eredetileg a disszertációm volt, melyet digitális könyvkiadvány formájában az erdélyi magyarságnak ajánlottam fel. Nagyváradon jelent meg.

Főként a zenei műveltségterületes hallgatókra, a zenész kollégákra, meg a saját munkám megkönnyítésére gondolva készült ez a háromnyelvű tematikus zsebszótár.

Eredetileg a hallgatóimnak készült segítségként a Zenei kisokos. Ez itt az 1993-as, eredeti kiadás újranyomása. Nagy meglepetés volt számomra, hogy a Táncművészeti Egyetemtől 2021 decemberében egy díszes, köszönő okiratot kaptam, amiért a BA és MA hallgatóik ebből, illetve ennek digitalizált kiadványából tanulnak.
